Tuesday, December 11, 2012

choco leftovers

Drukke dagen maar dit receptidee wilde ik niemand onthouden. Restverwerking!
Al die chocolade letters die tegen de tijd dat de tulpen op komen nog liggen te verstoffen in de kast.
Half opgegeten  Sinterklaasjes achterin de koelkast. En andere chocoladerestanten van vijf december.
Misschien heb je er helemaal geen last van omdat alles meteen opgegeten wordt?! Dat kan ook.
Dan koop je gewoon gebroken chocoladeletters in je supermarkt of ander sintchocolade nu (nog?) met korting verkrijgbaar.

Breek de chocolade in stukjes.
Smelt in een Mariebadje met roomboter.
Meng met suiker en 1 of 2 losgeklopte eieren (eerst beetje af laten koelen anders stollen de eieren)
Bloem (of volkorenmeel) en havermout er door lepelen.
Eventueel wat (zelfgemaakte) vanillesuiker.
Gebroken (of in stukjes geslagen) noten, zoals hazelnoten.

Kneed tot een stevig deegje, voeg bakpoeder (ik prefereer wijnsteenzuurbakpoeder, is natuurlijk) toe.
Als het niet stevig genoeg is nog wat meel of havermout toevoegen.
Bak in 10 tot 15 minuten je koekjes gaar in de oven (175 graden ongeveer).

Tja ik ben een kok met het zogenaamde vingerpuntengevoel en kook en bak vrijwel altijd uit de losse pols. Maar omdat mij toch regelmatig om recepturen wordt gevraagd probeer ik af een en ander af en toe helder op papier dan wel scherm te verklaren.
Vandaar dit bijzondere recept voor koekjes die eenmaal uit de oven de volgende dag naar alle waarschijnlijkheid niet meer zullen halen. 

1 comment:

Dank voor het achterlaten van een berichtje *
Vind ik leuk :-)