Monday, November 11, 2013

Sint Maarten Omslagdoek Orakel


Sint Maarten, sint Maarten,
Sint Maarten reed door weer en wind,
Zijn vurig paard droeg hem gezwind.
Sint Maarten reed met vollen moed,
Zijn mantel dekt' hem warm en goed.


Een oude, een oude,
Een oude man stond langs de baan,
Hij keek de ridder smekend aan:
”Och help mij, help mij uit de nood.
Ik vind hier in deez' kou de dood.”


Sint Maarten, sint Maarten,
Sint Maarten was zeer aangedaan,
Hij bleef voor d’ arme beed’laar staan,
Hij trok zijn slagzwaard uit de schĂȘe
En sneed zijn mantel vlug in twee.


De oude, de oude,
De oude man kwam ’s nachts weerom;
Hij had de warme mantel om.
Hij sprak tot Maarten zonder spot,
En zei: ”Ik ben de goede God!”,

Sint Maarten leert ons om te delen en ook voor ons zelf te zorgen. Hij deelt als ridder zijn omslagdoek (mantel) met een arme bedelaar die anders van de kou om zal komen. Hij geeft niet zijn hele mantel want dan zou hij zelf ook door de kou bevangen kunnen worden.



(Hier mijn Omslagdoek Orakel bericht van gisteren! Zo mooi kan een omslagdoek zijn.)

5 comments:

  1. hier bij ons doen ze niet aan sint maarten,best jammer

    ReplyDelete
  2. Da's mooi zeg , is dit een liedje , nog nooit gehoord
    Mijn echtgenoot is voorzitter van 't sintmaartenscomitee van ons dorp
    elk jaar maken we er een superfeest van voor alle kinderen van 't dorp

    ReplyDelete
  3. Aan deze kant van het land vieren we helaas geen Sint Maarten, terwijl het zo'n mooi feest is, delen met de les ook niet te veel van jezelf te geven.
    En de omslagdoek past echt bij deze tijd van ht jaar.

    ReplyDelete
  4. Mooi stuk! Hier is ook volop stil gestaan bij Sint Maarten, onze kinderen gaan dan ook naar de Sinte Maerte. Ik zelf zat op de Sint Martinus school. Ik kan dus zeggen zo moeder zo kinderen.
    Ik vind het echt prachtig dat het een terugkerende feestdag is op school!

    ReplyDelete

Dank voor het achterlaten van een berichtje *
Vind ik leuk :-)