Friday, April 17, 2015

Zout deeg wordt zoete slinger

Een beetje nostalgie.
Figuurtjes maken van zout brooddeeg. En dan als mama niet keek toch stiekem even proeven want zo erg kon het toch niet zijn?
Deeg is namelijk altijd heel erg lekker en je mag er eigenlijk nooit van snoepen. En als je dat dan op een onbewaakt ogenblik toch deed dan... mmmmmmmmm wat was dat lekker!!!
Nou zout brooddeeg is NIET lekker! Tegenvaller. Maar wat kun je er leuk mee kneden.
Op het partijtje van Robin maakte alle kinderen uitsteekfiguurtjes die dan in de oven konden drogen terwijl wij de speurtocht liepen in de stromende regen. Jammer dat we de kinderen niet daarna ook even in de oven konden drogen.
Maar de figuurtjes waren wel klaar en er bleek een potje goudverf in de gevonden schat te zitten tussen de zakjes chips.
Prachtig.
Zelf had ik dus van te voren met de kinderen een voorbeeld slinger gemaakt en deze alleen met blanke lak afgewerkt. De figuurtjes zijn echt keihard en vormen aan een touwtje met wat stukjes gekleurde tape een vrolijke slinger! Want van slingers kun je nooit genoeg hebben.

Maak een deeg in de volgende verhoudingen:
3 koppen bloem
1 kop zout
1 kop water
1 (thee)lepel olie
Platte vormpjes zijn na anderhalf uur in de oven op ongeveer 100 graden klaar
Als je er voor je ze in de oven doet een stukje paperclip in schuift kun je daar wanneer de figuurtjes klaar zijn een touwtje door doen om ze mee op te hangen.

4 comments:

  1. Figuurtjes bakken van brooddeeg... daar heb ik zo'n goede herinneringen aan! En dan inderdaad een paperclip gebruiken voor het haakje. Ik heb er zelfs nog een boekje van :) Fijn weekend!

    ReplyDelete
  2. O,ja.... wat een leuk bericht, het brengt mij ver terug in mijn herinnering, leuk!

    ReplyDelete
  3. Oh ja heerlijk, hier komt het ook met regelmaat op tafel, zeker als het weer niet mee wil in een vakantie! Zijn ze zo een paar uur zoet, met iets wat je meestal zo in huis hebt ( hoef jezelf ook niet door de regen).
    En wat ik mezelf van vroeger nog zo goed herinner, haartjes maken met de knoflook pers, geweldig!!

    ReplyDelete
  4. Leuke vrolijke slinger! De kids hebben zich ook vermaakt zo te zien, leuk partijtje.

    ReplyDelete

Dank voor het achterlaten van een berichtje *
Vind ik leuk :-)